Tidsresenärerna – ett fotouppdrag

[slideshow]







[/slideshow]

Under hösten har jag fotograferat ett halvstort fotojobb för Stockholms läns museum. I slutet av augusti fotograferade jag och länsmuseets hemslöjdskonsulent Maria Neijman under två kvällar sammanlagt åtta sessioner med fem superprofessionella slöjdare som återskapar historiska kläder. Varje session presenterade plagg från en viss tidsperiod. Återskaparna arbetar med stor kunskap om aktuell tidsperiod och många av plaggen är tillverkade av slöjdarna själva. De är så att säga slöjdarnas motsvarighet till friidrottens sjukampare och har en bred kompetens ”i många olika slöjdgrenar”.

Studion

Studion

Vi arbetade i en provisorisk studio i HistoricalTextiles lokal i Bromma. Det var ett enkelt uppsättning av tre fotolampor mot en neutral vit textilbakgrund som även utgjorde golvunderlag. Lamporna placerade i 45 grader till höger och vänster om modellen, där den högra sidan utgjorde huvudljus med två lampor. I vissa situationer användes en lös reflektorskärm och jag provade även till en början med att köra en upplättningsblixt som slogs högt eller i taket. Studion är belägen i en källare så det fanns bara tillgång till konstljus. En del bilder togs även utomhus i trädgården i kvällsljus. Det var min första studiofotografering, så resultatet måste dömas efter detta faktum.

Fotograferingen

Sammanlagt blev det taget ca 2 200 exponeringar varav ett urval av ca 200 bilder levererades till länsmuseet efter slutfört uppdrag. Jag använder min Canon EOS R, Canon RF 50/1.2 och Canon RF 85/1.2 där 50:an användes för de flesta närbilder/detaljer och 85:an för porträtt och helfigurer.

Båda objektiven är helt fantastiska att arbeta med. 85:an är helt perfekt optiskt och 50:an är inte långt efter – även om jag för normalen faktiskt korrigerat kromatisk aberration vid några tillfällen i partier med skarpt ljus och kontrast mellan ljust och mörkt. Båda objektiven är ofta korrigerade för vinjettering i Lightroom (ej porträtten). Skillnaden i optisk kvalitet mellan RF och EF versionerna är här dramatisk. Jag skulle inte klarat detta uppdrag tidsmässigt med EF-versionerna (EF 50/1.2 L och EF 85/1.2 LII) som jag använt tidigare. Jag hade fått lägga massor med tid på korrigering av ”purple fringing” mot den vita bakgrunden – om det ens var möjligt utan sämre bildresultat…

Vi tog bilder under hela påklädningen för att kunna visa lager på lager av kläder som en klippdocka. Då och då togs detaljer av plaggen eller accessoarer. Jag hade nog väntat att belysningen skulle vara starkare, så jag hamnade nästan alltid mellan ISO 800 och 3200 för att ligga runt en 1/200-del med bländare 1.2-1.8. Jag använde inte nya Eye AF Detect eftersom skärpan ofta lades på själva kläderna. Mer skärpedjup hade inte skadat även om jag tror att få märker det korta skärpedjupet om skärpan ligger ”rätt”

Redigeringen

Jag har aldrig massproducerat bearbetade bilder i en sådan omfattning förut. Tidigare har jag kanske levererat 4-6 bearbetade portfoliobilder och kanske 15-20 bilder för sociala medier/internet-användning i mina uppdrag. Nu fick jag använda Adobe Lightroom fullt ut för att mäkta med den massiva kvantiteten av bilder. Arbetsprocess:

  1. Bilderna grovsorterades och lades i Lightroom-samlingar – en samling per session.
  2. Tekniskt dåliga bilder avvisades. Tekniskt korrekta bilder flaggades som valda.
  3. De valda bilderna grovredigerades med liknande inställningar för varje delsession med en hel del fokus på vitbalans och exponering.
  4. Bilderna exporterades till Dropbox-mappar och mapparna delades med slöjdarna som från bilderna plockade bort de bilder de inte vill skulle spridas och med tips om vilka bilder de gillade. (Det handlar inte bara om att de själva ska se ”bra” ut utan också att plaggen ses på ett bra sätt).
  5. Bilderna som refuserades plockas bort från samlingarna och det godkända urvalet av ”korrekta” bilder exporterades i full uppsättning för Maria att gå igenom. Hon kopierade de sedan bilder hon ville använda i projektet till en underkatalog.
  6. Det slutliga urvalet märktes upp i samlingarna och bilderna gicks igenom för en mer ambitiös redigering och viss måttfull retusch och beskärning.
  7. De färdiga bilderna exporterades sedan i full upplösning till Dropbox-mappar för museet att ladda ner och använda i projektet.

Publiceringen

Bilder publicerades av länsmuseet i 9 blogginlägg som skrivits av Maria efter intervjuer med slöjdarna. I det första inlägget presenterades projektet och de fem slöjdarna. I de efterföljande inläggen de åtta fotosessionerna:

Introduktion – tidsresenärerna

https://stockholmslansmuseum.se/2019/10/02/tidsresenarerna-slojd-genom-seklerna/

Vikingatid – Linnea

https://stockholmslansmuseum.se/2019/10/09/plagg-fran-vikingatiden/

Sent 1300-tal – Amica

https://stockholmslansmuseum.se/2019/10/16/plagg-fran-sent-1300-tal/

1470-tal – Amica

https://stockholmslansmuseum.se/2020/01/19/plagg-fran-1470-talet/

1680-tal – Magdalena

https://stockholmslansmuseum.se/2019/10/23/plagg-fran-1680-talet/

1760-tal – Maria

https://stockholmslansmuseum.se/2019/11/12/plagg-fran-1760-talet/

1808 – Magdalena

https://stockholmslansmuseum.se/2019/11/06/aterskapade-kvinnoplagg-fran-1808/

1890-tal – Karin

https://stockholmslansmuseum.se/2019/10/30/aterskapade-kvinnoplagg-fran-1890-talet/

1930-tal – Karin

https://stockholmslansmuseum.se/2019/11/20/aterskapade-kvinnoplagg-fran-1930-talet/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: